حمید لولایی با نقشی متفاوت می آید/علیرضا نجف زاده کارگردان «خوشنام» شبکه یک
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۰۱۰۲
سریال «خوشنام» به تهیه کنندگی احمد زالی و به کارگردانی علیرضا نجف زاده با قلم فهیمه سلیمانی برای شبکه یک سیما درحال تولید است.
به گزارش خبرگزاری برنا ؛ حمید لولایی نیز به جمع بازیگران این سریال تلویزیونی پیوست و کماکان انتخاب بازیگران ادامه دارد و قرار است به زودی بازیگران چند نقش اصلی دیگر به این پروژه اضافه شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کماکان گروه در لوکیشن خانه اصلی (خانه شهرام) حوالی میدان قیام درحال تصویربرداری هستند و با گذشت چند جلسه کار در این لوکیشن و با پیشرفت فیلمنامه قصه «خوشنام» در لوکیشن های دیگر نیز تصویربرداری خواهد شد.
در خلاصه داستانی متفاوت از این سریال می خوانیم که: از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید جو ز جو.
علیرضا نجف زاده کارگردان سریال «خوشنام» که در کارنامه حرفه ای اش ساخت سریال های مناسبتی «زوج یا فرد» و مجموعه تلویزیونی «بوتیمار» دیده می شود در گفت و گو با ما به نکات جالبی در خصوص این مجموعه اشاره کرد.
علیرضا نجف زاده به عنوان کارگردان در خصوص حضورش در این سریال گفت: بعد از سریال های «بوتیمار» و «زوج یا فرد» چندین پیشنهادی کاری برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی به من داده شد که هیچ کدام به لحاظ فیلمنامه ذهن مرا درگیر و مرا مجذوب خود نکرد.
او ادامه داد: بعد از سریال «بوتیمار» دو پیشنهاد برای کار داشتم که در بین آن دو اثر ایده سریال «خوشنام» بیشتر مرا درگیر خود کرد و در نشست هایی که در تلویزیون و با سازمان داشتم به این نتیجه رسیدم که می توانم یک اثر مردمی تولید کنم تا این سریال هم با مخاطب ارتباط برقرار کند و علاوه بر آن یک اثر پر بازیگر را به قاب شبکه یک برسانم.
علیرضا نجف زاده بیان کرد: از همان ابتدا احساس کردم ایده سریال «خوشنام» بسیار دلچسب و خوب است و با توجه به اینکه این سریال چندین سال پیش نوشته شده بود نیازمند این بود تا قصه به روز شود و با توجه به صحبت های اخیر با تهیه کننده و نویسنده این سریال را بازنویسی کردیم که خانم فهیمه سلیمانی آن را بر عهده گرفت و برای ساخت با تلویزیون وارد مذاکره شدیم.
این کارگردان تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که ما به هر قیمت قصد خنداندن مردم را نداریم و همین که بتوانیم حال خوبی به آن ها منتقل کنیم بسیار برای ما خوشایند است. داستان «خوشنام» قصه زندگی است و ما همواره در جریان زندگی شاهد غم، اندوه، خنده و شادی هستیم و درواقع این سریال یک ملودرام شیرین است و من معتقدم سریال می تواند لحظات مفرح و حتی اندوهگینی را برای مردم در پی داشته باشد.
در حقیقت می توان تا حدودی تعمیم داد به این شعر که می گوید: صدبار بدی کردی و دیدی ثمرش را، نیکی چه بدی داشت که یک بار نکردی!
نجف زاده افزود: بسیار خرسندم که به سراغ ساخت چنین اثری رفتم و با وسواس انتخاب بازیگر کردیم و در این راه سعی شد تا از بین بازیگران افرادی را انتخاب کنیم که متناسب با فیلمنامه و با شرایط ما هماهنگ باشند که خداراشکر توانستیم کست (گروه بازیگران) مورد نظر خود را درگیر سریال کنیم و از طرفی با توجه به ظرفیت قصه «خوشنام» و ساختار آن سعی کردیم از عوامل پشت صحنه نیز به بهترین نحو استفاده کنیم تا در این شرایط سخت کرونایی هم عوامل و بازیگران در سلامت کامل باشند و در نهایت مقبول مخاطبان رسانه ملی و عموم مردم باشد چراکه تلویزیون با فاصله پر مخاطب ترین رسانه است و مخاطبین نیز ثابت کرده اند که اگر برای یک اثر زحمت زیادی کشیده شود و در آن کم فروشی صورت نگیرد ارتباط خوبی با آن برقرار می کنند و در سریال «بوتمیار» نیز شاهد این بودیم به طوری که بازخوردها مثبت بود و حتی این سریال در تلویزیون و تلوبیون جزو پر بیننده ترین سریال های یکی دو سال اخیر بوده است.
این کارگردان در خصوص حمید لولایی بازیگر سریال تازه ساخت «خوشنام» اظهار کرد: حمید لولایی جزو آن دسته از بازیگرانی است که هنوز از تمام ظرفیت های آن استفاده نشده است. در سریال «بوتیمار» نقش یک پدر جدی را ایفا کرد و با چالش هایی مواجه شد که برای مخاطب بسیار جذاب بود.قطعا حمید لولایی در هر پروژه ای یک غنیمت است و من نیز به عنوان کارگردان از این فرصت استفاده خوبی می کنم چراکه این بازیگر به عنوان یکی از باتجربه ترین بازیگر های عرصه طنز است و مخاطب نیز از او راضی است و دوستدار او هستند.
او ادامه داد: حمید لولایی این فرصت و افتخار را به من داد تا در این اثر با ما همراه باشد و سعی بر این است تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از او و توانایی هایش استفاده کنیم. خداراشکر لولایی فضای گرمی را بین بازیگران ایجاد کرده است و با تجربه و سابقه بالا برای کوچک ترین پلان برنامه ریزی می کند و دلسوزانه به عنوان یک همراه در خدمت پروژه است و در آخر بینندگان با تلاشی که او می کند یک نقش متفاوت از او خواهند دید و امیدوارم در نتیجه بتوانیم اتفاق خوبی را رقم بزنیم.
این کارگردان اظهار کرد: نکته قابل عرض این است که تقریبا تمام بازیگران بدون اینکه فیلمنامه را تمام و کمال بخوانند وارد بازی شدند و با توجه به اینکه ما در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار داشتیم به کار اعتماد کردند و تمام سعی ما بر این است تا حساسیت بر فیلمنامه را تا پایان در دستور کار قرار دهیم تا هم جواب اعتماد بازیگران را بدهیم و هم یک محصول جذاب برای تماشاگران در پیش داشته باشیم.
قابل ذکر است که یکی از شرط های اخلاقی که من با بازیگران قبل از بستن قرارداد داشتم این بود که اگر فقط صرف پول درآوردن به این کار وارد می شوند از همان ابتدا وارد این پروژه نشوند و خوشبختانه بازیگرانی که به این پروژه آمده اند این شرط اخلاقی را پذیرفته اند.
نجف زاده در پایان اشاره کرد: بعد از اینکه برخی از اعضای گروه مبتلا به کرونا شدند و مجبور شدیم مدتی کار را تعطیل کنیم در بازگشت تمام افراد پروژه واکسینه شدند و سپس تصویر برداری را از نو شروع کردیم.
لیست بازیگران سریال تلوزیونی خوشنام:
حمید لولایی ،هومن حاج عبدالهی، شهره لرستانی، سحر ولدبیگی ،فریده سپاه منصور، ، نیلوفر رجایی فر،محمدرضا داودنژاد، مهرداد ضیایی، ساناز سماواتی، الهه جعفری، سیامک ادیب، سلمان خطی، فرزاد حاتمیان، سید رضا حسینی، پروین ملکی، مهری آل آقا.
لیست عوامل سریال تلویزیونی ( خوشنام )
گروه نگارش؛
فیلمنامه اولیه: محسن کیایی، علی کوچکی، فیلمنامه نهایی : فهیمه سلیمانی
گروه کارگردانی؛
کارگردان علیرضا نجف زاده، دستیار یک کارگردان: امیر سلیم خانی، دستیاران : فرهاد فضلی، نگار نجف اده، محمدامین سلیمی راد ، منشی صحنه : مهدیه درگاه نژاد
عکاس آرشا عقیقی، پیام شاد پور
برنامه ریزی؛
برنامه ریز :فرزین فتحی؛ دستیار برنامه ریز: فاطمه حسن لی
گروه تهیه؛
تهیه کننده : احمد زالی
دستیار تهیه کننده : سعید شجاعی
مدیر امور رسانه : مجتبی احمدی
مشاور حقوقی :سید کمال سجادی
گروه تولید و تدارکات؛
مدیر تولید :حمیدرضا سرپیران، مدیر تدارکات :مجید نامنی، دستیار تدارکات: مصطفی جعفری، همیار تدارکات: فرزاد گودرزی، ماشاله جودکی، حسین فرهومندنژاد و محمد وطن چی.
گروه تصویر برداری؛
مدیر تصویربرداری :سجاد حیدری، تصویر بردار: مصطفی معمار، دستیار اول تصویر: سهیل خباز زاده، سرپرست گروه تصویربرداری: شمس حسن نژاد، دستیار تصویر: علی کوهی، امیرحسین صالحی
گروه صدابرداری؛
مدیر صدا برداری: فرشید احمدی، دستیار صدا : مجتبی خیرآبادی، مسلم عبدالهی، احسان گودرزی
گروه صحنه؛
طراح صحنه: حمید شهیری، دستیار یک طراح جاوید جاوید نیا، مدیر صحنه: مهران بهرامی، سرپرست تیم پیشرو: وحید تهرانی، دستیار صحنه :سعید یعقوبی
گروه لباس؛
طراح لباس: زهره رحمانی، دستیار طراح :سیما فراهانی ،احمد سلیمانی
گروه گریم؛
طراح گریم: شهرام خلج، اجرای گریم: آقایان رضا نادی، اجرای گریم خانم ها: آذین دانش وزیری، دستیار گریم: سجاد کریمی
گروه مونتاژ؛
تدوین گر: رضا بهارانگیز، دستیار تدوین: محمد حسین سرفرازی، اصلاح رنگ :محراب مشهد بان، صدا گذار: مهدی جمشیدیان
حمل و نقل : مهدی زحمتکش ،جعفر نامنی ،فیروز علی قربانی، علیرضا حصارکی ،مجید قانعی اردکانی، حمزه فرخزادی، محمد جلالی، غلامرضا رودابه ،حسن دیجور، احمد قایم مقامی ،سید سلیم آراسته، احسان نامنی ،حسین شعبانی نژاد ،رضا نصیری.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: برنا تلویزیون ذهن تلویزیون شعر پشت صحنه سلامت رسانه ملی رسانه پدر بازی پول رسانه سرپرست تیم زهره مشهد رسانه رسانه ملی سرپرست تیم سلامت مشهد سریال شبکه یک حمید لولایی علیرضا نجف زاده علیرضا نجف زاده حمید لولایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۰۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زنده نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
با این بازیگر گفتوگویی داشتیم.
شما در سریال نونخ با ظاهری متفاوت حضور داشتید. یکی از سکانسهای مورد توجه بازی شما در این سریال زمانی است که با یک چرخش روی ویلچر شخصیتهای دیگر را غافلگیر میکنید. چگونه به اجرای این صحنه رسیدید؟
خدا را شاکرم که آن سکانس بهخوبی انجام شد و مورد توجه بینندگان سریال قرار گرفت. طوری که تقریبا همه از من میپرسند که آیا آن پرش از روی ویلچر کار بدلکار بوده یا نه؟ از آنجایی که ورزش جزو لاینفک زندگی من است و در پرواز با پاراگلایدر، شنا، اسکی، تنیس، به شکل حرفهای کار کردهام، بنابراین آمادگی بدنی خوبی برای انجام حرکاتی اینچنین دارم و امیدوارم در آینده نقشهایی نوشته شوند که بیشتر بتوانم از توانمندیهای جسمانی خود در ارائه آن نقشها بهره بگیرم.
بازیگران نونخ چند فصلی است که با مخاطبان همراه هستند اما شما در این فصل به قصه اضافه شدید. ماجرای همراهیتان به این گروه چگونه رقم خورد؟
گروه کارگردانی نونخ تصمیم به انتخاب من برای بازی در این سریال گرفتند و دلیل پذیرفتن نقش از جانب من در ابتدا شخص خود سعید آقاخانی در سمت کارگردان بوده است، چراکه ایشان از همکاران بسیار خوب و قدیمی هستند. علاوه بر آن موفقیت این سریال طی سالهای گذشته که به یک برند تبدیل شده، قطعا در انتخاب من تأثیرگذار بوده است. خرسندم از اینکه نقشی را در این سریال و در کنار دوست قدیمی خود در مقام کارگردان، عهدهدار بودم. همچنین تهیهکننده این کار آقای فرجی که از مدیران قدیمی با شناسنامه قابل قبول بودند، از دیگر دلایل حضور من در سریال نونخ است.
با توجه به گریم متفاوتتان در این نقش مخاطبان چه بازخوردی داشتند؟
بازخوردی که از حضور در مجموعه نونخ داشتم، فوقالعاده عالی بود و مثل همیشه مردم به من لطف داشتند. شکر خدا بینندگان سریال، با این نقش ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند، هرچند در ابتدا و با توجه به گریم سنگین نقش من در سریال، برخی مخاطبان به من خرده گرفتند که چرا چنین نقش بیحال و بیرمقی را انتخاب کردهام اما بعد از اینکه چند قسمت از سریال پخش و کاراکتر اصلی من در نونخ نمایان شد، همگی اذعان داشتند که نقش من در سریال عالی بوده و الان منتظرند که کاراکتر تانیا دوباره به ادامه قسمتهای سریال بازگردد. مخاطبان دائم از من سؤال میکردند، حالا که تانیا با گریم جدید به ماموریت دیگری رفت، دوباره کی بازمیگردد و من بالبخند میگفتم که اجازه بدهید ببینیم نویسنده چه تصمیمی برای تانیا خواهد گرفت.
با توجه به آمادگی جسمانی که دارید چرا پیشتر از این توانایی در ایفای نقشهایتان استفاده نکرده بودید؟ ممکن است تا امروز بسیاری از مخاطبان شما از آن بیاطلاع باشند.
انتخاب بازیگر هم از مقولاتی است که در بسیاری از آثار حالت غیر حرفهای پیدا کرده است؛ طوری که ابتدا از ما قیمت میپرسند در حالی که نه فیلمنامهای خوانده شده و نه نقش ما در آن کار مشخص است. گویا قیمت میگیرند که به اندازه قیمت پیشنهادی ما برایمان نقش تعریف کنند؛ این درد مدتهاست گریبان حرفه بازیگری را گرفته در صورتی که در گذشته ابتدا به ما فیلمنامه داده میشد، بعد پیشنهاد نقش و در صورت قبول نقش بحث مالی، دستمزد و قرارداد پیش میآمد. این مسائل موجب شده تا من بازیگر به خیلی از چنین پیشنهادهایی توجه نکنم و ترجیح بدهم اوقات خود را به مطالعه، خواندن کتاب و ورزش اختصاص دهم و آنقدر منتظر بمانم تا یک کار گروهی خوب و با عوامل حرفهای مثل نون خ به من پیشنهاد شود که امیدوارم اتفاقاتی مثل تجربه حضور در نون خ برای من بیشتر بیفتد. با توجه به سابقه ۳۲ ساله بازیگری من و اکثر همکاران در این حوزه، همواره منتظر چنین اتفاقاتی هستیم تا پیشنهاد کاری در خور به ما بشود تا از هنر بازیگری خود در جای درستی استفاده کنیم، نه برای هر نقشی و به هر قیمتی.
عدهای از بازیگران پس از چند سال اشتغال در این حرفه به سمت کارگردانی میروند. با توجه به سابقهای که در ایفای نقش در ژانرهای مختلف دارید، هیچوقت دغدغه تجربه سایر شاخههای هنری مثل نویسندگی و کارگردانی را داشتید؟
باتوجه به سابقه دیرینه من در کتاب خواندن، همکارانی که از دوستان صمیمی من هستند، با علم به این موضوع، معمولا به من این لطف را دارند که فیلمنامههایشان را بخوانم و نکات مورد نظرم را به لحاظ چفت و بست قصه برایشان نوشته و یادداشت و تا حد امکان کمکشان کنم. بارها هم از من برای کارگردانی هنری دعوت شده و همکارانم معتقدند که این نگاه در من وجود دارد ولی اساسا دغدغه من اینها نیست و فقط بازیگری را ترجیح میدهم. اصولا از آن دسته بازیگران هستم که عقیده دارم، من بازیگرم، ترجیح میدهم در یک شاخه باشم و خوب آن را جلو ببرم و از این شاخه به آن شاخه نکنم ولی هستند عزیزان همکاری که تمایل به تجربه سایر رشتهها دارند و قابل احترام میباشند.
برای ایفای نقش بیشتر به آثار کمدی علاقه دارید یا اولویتتان گونه دیگری است؟
همانطور که اشاره کردم آنچه در انتخاب نقش برای شخص من اولویت دارد، دوست داشتن آن نقش، ارتباط گرفتن با نقش و همذاتپنداری با آن است. با توجه به اینکه من به مدت 8 سال تا سال 1402، بازرس انجمن بازیگران سینما و تلویزیون ایران بودم که البته بعد از آن خودم را درگیر این عنوان نکردم، از این رو با دغدغه بسیاری از بازیگران مطلع هستم. گاه شاید مردم جامعه بر من خرده گرفتهاند که چرا فلان نقش را بازی کردهام و من در جواب آنها میگویم که من هم مثل شما هزینه زندگی و درمان دارم و باید نیازهای فرزندم را تامین کنم.
اتفاقا بهتازگی وقتی برای تسویه وام به بانک مراجعه کرده بودم، عدهای با تعجب میپرسیدند مگر شما هم نیاز به وام پیدا میکنید؟! باید در نظر داشت که تنها تعداد محدودی از بازیگران دستمزدها و رقمهای آنچنانی دریافت میکنند که البته دلیل این اختلاف دستمزدها هم مشخص نیست. بقیه بازیگران با توجه به تجربه بازرسی من در انجمن بازیگران، اکثرا مشکلات مالی داشته، مستاجرند، از این جهت بهدلیل مسائل مالی گاه مجبور به قبول نقشی میشوند که شاید خیلی مورد پسند ایشان نیست. آنچه که همواره برای من جای سؤال دارد، بیمه صنف بازیگران است و با اینکه این بیمه از نوع بیمه کارگری است؛ سابقه کار و سنوات، سختی کار و بازنشستگی به ما تعلق نمیگیرد و ما شامل بیمه بیکاری نمیشویم، حتی اگر مدت بیکاری ما از چند سال تجاوز کند. ضمن اینکه من بازیگر مستندات تصویری، قراردادی برای اثبات سوابق کاری خود دارم؛ چگونه است که از ۳۲ سال سابقه مستند، تنها ۱۲ سال آن در بیمه برای من لحاظ میشود. امیدوارم در این خصوص مسئولان مربوط نگاه مثبتی به اهالی هنر داشته باشند تا بازیگری مثل زهره حمیدی که مدتها است با بیماری شدیدی دست و پنجه نرم میکند و بعد از این همه سال فعالیت، بیمه ندارد، بتواند برای دوران میانسالی، بیماری و از کار افتادگی خود، نقطه امیدی داشته باشد. برای مثال درهمین سریال نونخ در عرض یک هفته، پنج حادثه برای گروه فنی رخداد، حشره ناشناختهای گریمور را نیش زد، هرچند که شکر خدا برای خود من اتفاقی نیفتاد، ولی از آنجا که اتفاق ناخواسته است، در نتیجه مباحث مطرح شده درخصوص بیمه و امثال آن شامل تمامی صنوف این حوزه مانند عوامل فنی، گروه صحنه و... میتواند نقش مهمی در عملکرد و تامین کلیه عوامل و صنوف هنری داشته باشد. ضمن اینکه در این خصوص خانه سینما با برچسب تلویزیونیزدن به اغلب بازیگران، از حمایت حداقلی بازیگران شانه خالی میکنند. در صورتی که بازیگری، منهای بازیگری تئاتر که به صورت زنده اجرا میشود، در تلویزیون، فیلم کوتاه و سینما برای نمایش حس به مخاطب، از فرمول یکسانی تبعیت میکند و احساس او در هرکدام از این مقولات کم و زیاد نخواهد بود. بازی در مقابل دوربین یک شکل است و نیاز به برچسب زدن و ارجاع به سازمان دیگر ندارد. امیدوارم از اندک بازیگرانی که بالای 20سال سابقه کار در تلویزیون دارند و در سالهای بازیگری، سختیهای بسیاری متحمل شدهاند، بیشتر حمایت شود و با ارائه تبصره یا مصوبهای به سازمان بیمه تامین اجتماعی، ضمن پرداخت حق بیمه از جانب هر بازیگر، سوابق کاری او را به وی بازگردانند. من از سال ۷۵ عضو خانه سینما هستم و شروع بازیگریام از سینما بوده است؛ بعد از این همه سال، برای تمدید کارت عضویت، میخواهند پنج نقش یک سینمایی در سال را ارائه دهیم در صورتیکه ما در سال، مگر چند کار سینمایی تولید میکنیم که نقش یک آن، خانمها باشند و هر بازیگری برای تمدید کارت خود بخواهد رزومه بازی در نقش یک آن را به خانه سینما ارائه دهد.
درصورتیکه من نشان «ب هنری» معادل فوقلیسانس از فرهنگ و ارشاد دارم و اینکه ارشاد من را برای اعطای نشان هنری قبول دارد ولی خانه سینما آنهم برای تمدید کارت نه! ضمن اینکه همه ما با یکدیگر در ارتباط بوده و همکار هستیم که در بینابین این همکاریها عنوان میشود اساسنامه اشکال دارد و هنوز بعد از یک دهه این اشکالات در اساسنامه رفع نشده است. کاش نهادها و سازمانها بهجای برپایی مجلس ترحیم و مراسم یادبود بازیگران، در زمان حیات آنها، نقش حمایتی از بازیگران داشته باشند تا یک بازیگر باسابقه مجبور نباشد مثلا برای دریافت وام آنهمه دوندگی کند.
با تمام این چالشها همچنان دغدغه بازیگری دارید و به این شغل بهصورت حرفهای نگاه میکنید. چرا؟
عشق به مردم اصلیترین محرک ما در عرصه بازیگری است و من از زمان قبول حضور در «نونخ» امیدوار بوده و هستم که بتوانیم حتی برای دقایقی شادی به خانههای مردم ببریم تا در این روزگار دقایقی بخندند و این حداقل کاری است که ما میتوانیم با عشق و جان برای هموطنان خود انجام دهیم. خدا را شاکرم جزو معدود افرادی هستم که مردم به من اطمینان دارند. در فضای مجازی به من پیام میدهند، از مشکلات خود میگویند، کمکهایشان را از طریق من در اختیار نیازمندان قرار میدهند و من نیز تا جایی که در توانم بوده و به یاری خدا از اعتبار و ارتباط خود در جایگاه هنر، به نفع مردمم استفاده کردهام. تا جایی که برایم مقدور باشد سعی میکنم مشکلات آنها را پیگیری و کمک کنم.
تا امروز چه نقشهایی را دوست داشتید بازی کنید اما به شما پیشنهاد نشده یا بههردلیل امکان حضور در آنها را نداشتید؟
بازیگری مانند دنیای واقعی، اقیانوس بیکرانی از نقشهای متعدد است. یکی از نقشهای مورد علاقه من، حضور زنان کشورم در جنگ هشتساله در مقابل عراق است که یکبار پیش از این افتخار بازی در فیلم دختران جنگ به کارگردانی آقای عبداللهیان را داشتم و در آن، نقش یکی از زنان مدافع خرمشهر در زمان حمله رژیم بعثی را ایفا کردم. در این فیلم شاهد چهار دختر مبارز هستیم که سه نفر از آنان به شهادت میرسند. من هنوز برای بازی در آن نقش به خود میبالم. مقوله جنگ هشتساله ما چیزی است که هیچوقت نباید فراموش شود و هنوز میتوان کلی در مورد آن نوشت و تکرار کرد تا آن رشادتها هیچگاه از ذهن مردم ما پاک نشود. دلم میخواهد بازهم فیلمسازان ما با نگاه متفاوتتری به آن بپردازند؛ چراکه وظیفه ما این است که آن هشت سال را زنده نگه داریم. در زمان جنگ، من خردسال بودم و بیشتر صدای آژیرها را به یاد دارم. در آن دوران مادر من بهعنوان پرستار سه شیفت سر کار حاضر بود و در آن میان وقتی به رزمندگان امدادرسانی میکرد ریهاش با گاز خردل درگیر شد و نای او تاول زد، طوری که به حد مرگ رسید.
مادر من اکنون ۸۰ ساله است اما تأثیرات جنگ، فشار کار سخت در آن دوران و افسردگیهای ناشی از آن، سیر در خاطرات گذشته و تاثیری که آن زمان در اثر نبودن مادر بر سر فرزندان خردسالی که در خانه میماندند، همگی فشارهای دوران جنگ است. وقتی که در مدرسه امتحان ریاضی داشتیم با صدای آژیر، برگهها به هوا میرفت و ما با اضطراب و وحشت به سمت پناهگاهها میگریختیم و همه اینها فشارهای روحی آن دوران است که هنوز با ما مانده است.
اگر پیشنهاد فیلم یا سریال دفاع مقدسی داشتید، تمایل دارید با کدام کارگردان کار کنید؟
امروزه شرایط متفاوت شده است. گاه کارگردانها و عوامل جوان آنقدر در تکنیک کارگردانی یا سایر رشتهها مثل فیلمبرداری، صدا و مانند آن تبحر دارند که بهواقع گوی سبقت را ربودهاند. با توجه به سابقه همکاری که با نوید محمودی داشتهام، چون این کارگردان نگاه انسانی در کار دارد، احترام خاصی برای او قائل هستم و به عقیده من برکت کار نوید محمودی بیشتر بهدلیل رفتار درستی است که در جایگاه خود دارد. در سریال فهفه، من، حسین رفیعی و سوسن پرور با نوید محمودی در مقام تهیهکننده همکاری داشتیم و بهرغم اینکه آن زمان قرار بود دستمزدها را صداوسیما پرداخت کند اما او برای اینکه مدیون بچههای گروه نشود، با پول فروش منزل خود دستمزد عوامل گروه را پرداخت کرد. هرچند که قبل از آن دو قسط را پرداخت کرده بود و ما معترض شدیم که چرا چنین کاری کرده است. اگر چنین افرادی کارشان دیده میشود، حقشان است چرا که هاله انرژی درستی دارند. متاسفانه اعتراض به دیرکرد حقوقها موجب میشود به کارهای دیگر دعوت نشویم در صورتیکه وقتی تهیهکننده و کارگردانی توقع دارد بازیگرش بهموقع سرکار حضور یابد و تمام احساسش را در خلق نقش بهکار گیرد، میبایست خود نیز به تعهد و قراردادش پایبند باشد و در زمان معینی با بازیگر و عوامل خود تسویه کند. در کل باید همه عوامل گروه به نوعی پشت هم باشند تا هریک از افراد گروه ازجمله بازیگر یک مجموعه که تامین یک خانواده برعهده اوست و مستاجر است به مشکل برنخورد.
همه نقشهایم را دوست دارم
سماواتی به جامجم میگوید: در سالهای اخیر با سریالهای خوبی چون خوشنام، شهرک رنگینکمان که در ژانر کودک بود، چسب زخم با کاراکتری به نام هما که جزو کاراکترهای مورد علاقه من بود، بوم و بانو بوم با کاراکتر دلربا و چند کار دیگر برای تلویزیون کار کردهام که تقریبا همه آنها را دوست داشته و نمیتوانم بین آنها تفاوتی قائل شوم؛ چرا که وقتی من با نقش خود ارتباط برقرار میکنم دیگر برایم فرقی نمیکند که در چه نقشی و برای چه ژانری قرار است ایفای نقش کنم. اخیرا در یک کار سینمایی به نام تصویر آخر بازی کردهام که فعلا در مرحله موسیقی توسط محمد فرشتهنژاد است. تدوین آن پایان یافته و بهنظر من در اکران بتواند موفقیت خوبی در میان مخاطب کسب کند زیرا نقشی که من در این اثر برعهده داشتم همچنان در ذهن من مانده و مرا درگیر خود کرده است؛ از اینرو انتظار میرود که بازتاب مثبتی برای مخاطب داشته باشد. مادری که فرزند معلول و توانخواه خود را با نگرانیها و دغدغههای ذهنی قابل تامل، بزرگ میکند و همواره نگران آینده او، بعد از خودش است. چنین مسألهای ازجمله مواردی است که جامعه کنونی ما با آن مواجه است؛ بازخوردی که ما باید در رفتار با این عزیزان در سطح جامعه داشته باشیم، نیازمند فرهنگسازی است تا رفتار درستی را در مواجهه با این قشر داشته باشیم.